Een aantal leerkrachten van onze school volgt de cursus Kleuters in de 21e eeuw. De methodiek daagt kinderen uit tot spelend, onderzoekend en ontwerpend leren. Er worden thema’s en activiteiten gekozen die betekenis voor hen hebben. Zo ontstaat betrokkenheid en ruimte tot leren.

Wij hebben bijvoorbeeld ”deuren” onderzocht. Niet alleen de voordeur van ons eigen huis en alle verschillende deuren in ons schoolgebouw, maar ook deuren in de buurt. Kijk, een ”huisboot” heeft ook een deur! En we hebben een automatische schuifdeur gevonden, ”net als bij Lidl!”. We hebben gekeken naar overeenkomsten en verschillen en we hebben onderzoeksvragen opgeschreven. Bijvoorbeeld: hebben alle deuren een bel? En een brievenbus?

Ook hebben we zelf een deur voor de huishoek ontworpen. We hebben gestemd over de kleur van de deur en de vorm van het raam en bedacht welke onderdelen er op de deur moesten komen. Deze deur hebben we daarna samen gemaakt. Gelukkig heeft de huishoek nu ook een deur, anders wordt het daar namelijk veel te koud!

Maar wacht even, zijn de kinderen misschien nog iets vergeten?! Zouden ze er nog aan denken om een naambordje op de deur te maken, en een huisnummer? Want hoe moet Sinterklaas anders weten of hij wel bij de goede deur is?!

Edit: De deur hangt op z’n plek. En ja! De kinderen hebben er aan gedacht om de deur een huisnummer en een naambordje te geven!